auto’s voor export
Toyota en Lexus choqueren met onthulling van 15 nieuwe elektrische auto’s
De helft van het Japanse EV-gamma van vóór 2030 wordt getoond, inclusief bedrijfsvoertuigen, sedans, SUV’s en sportwagens
Toyota president Akio Toyoda heeft niet minder dan 15 zeer uiteenlopende concepten voor aankomende elektrische auto’s van Toyota en Lexus onthuld, terwijl hij details gaf over de plannen van de twee bedrijven om tegen 2030 in totaal 30 EV’s met accu’s op de markt te brengen ook voor een mobilhome verkopen.
De machines – getoond naast Toyota’s eerste op maat gemaakte EV, de bZ4X – omvatten een reeks nieuwe SUV’s, bedrijfsvoertuigen, terreinauto’s en een op de Lexus LFA geïnspireerde supercar.
Toyoda 2de hands auto onthulde een gedurfde strategie voor de twee bedrijven om tegen 2030 zo’n 3,5 miljoen batterij-elektrische auto’s te verkopen, en legde uit dat “we de uitstoot zo veel mogelijk moeten verminderen, zo snel mogelijk”, en dat de merken “de opties voor koolstofneutrale voertuigen zullen uitbreiden”, die rijden op ‘schone’ energie.
Nieuwe 2022 Toyota Corolla Cross bevestigd
Een nieuw tijdperk: Achter de schermen bij BTCC’s hybride racedebuut
Nieuwe Toyota Corolla Commercial is in VK gebouwde hybride bestelwagen
Racelijnen: de geest van BTCC moet nog komen
Hybride BTCC-racer maakt circuitdebuut op Silverstone
Het plan van Toyota en Lexus om tegen 2030 3,5 miljoen elektrische auto’s te verkopen, inclusief BEV’s en FCEV’s, is hoger dan de eerdere doelstelling van twee miljoen. Toyoda vergelijkt dit doel met Daimler, PSA en andere fabrikanten met vergelijkbare wereldwijde volumes als Toyota. “Een aanzienlijk volume is waar we het hier over hebben,” zei hij.
Het bedrijf heeft zijn investeringen in batterijontwikkeling verhoogd met 500 miljard yen (3,3 miljard pond) tot 2 biljoen yen (13,3 miljard pond).
Hij benadrukte het verschil tussen koolstofneutrale en koolstofreducerende voertuigen en benadrukte dat de bron van de energie die gebruikt wordt om de EV’s van het bedrijf te laten rijden, een van de belangrijkste factoren is in de strategie. Toyota en Lexus, zei hij, zullen in 2035 koolstofneutraliteit bereiken.
Eerst toonde hij concepten voor de EV’s met bZ-label die in de nabije toekomst de nieuwe bZ4X SUV op de markt zullen volgen: een compacte SUV met “een prachtig silhouet”, een op de Aygo X geïnspireerde stads-SUV, ontworpen voor Japan en Europa, een middelgrote sedan “die aan de verwachtingen voor een eerste auto beantwoordt” en een full-sized SUV.
Dit zijn de “redelijk geprijsde” massaproductiemodellen van het bedrijf, maar nog eens 11 onthulde modellen benadrukken de diversiteit van de geplande EV’s van Toyota en Lexus; naast kleine commerciële stedelijke EV’s waren er volwaardige terreinauto’s, een pick-up truck en zelfs een paar supercars.
Simon Humphreys, Senior General Manager of Design, zei dat de verscheidenheid aan tentoongestelde EV’s de overtuiging van Toyota en Lexus weerspiegelt dat “toekomstige elektrische voertuigen uniek en speciaal moeten zijn”.
Sommige toekomstige EV’s zullen volgens Toyoda gebaseerd zijn op bestaande modellen, en sommige van de concepten vertonen inderdaad gelijkenissen met huidige modellen, waaronder de Toyota Hilux en Lexus NX, maar andere zullen volledig nieuwe, op maat gemaakte modellen zijn die bovenop het nieuwe e-TNGA EV-platform van het merk zullen staan dat samen met Subaru werd ontwikkeld.
Details over elk van deze individuele modellen zijn tot nu toe nog niet bekendgemaakt, maar Toyoda onthulde dat Lexus tegen 2030 in alle segmenten EV’s zal lanceren, tegen 2030 in Europa, Noord-Amerika en China voor EV’s zal kiezen en tegen 2035 de verbrandingsmotor volledig zal vervangen.
Lexus lanceert zijn eerste EV op maat, de RZ crossover, in 2022. Deze maakt gebruik van dezelfde e-TNGA-architectuur als de Toyota bZ4X en Subaru Solterra. Daarna volgt een volledig gamma EV’s dat, op basis van de getoonde concepten, een full-sized SUV in de stijl van de RX, een sedan in IS-formaat en een speciale supercar moet omvatten.
Over die laatste is nog weinig bekend, maar de preview ervan dient als een versterking van Lexus’ ambitie om dynamiek en prestaties prioriteit te geven in het EV-tijdperk. Vice-president Pascal Ruch vertelde eerder aan Autocar: “De Lexus rijsignatuur is iets waar we de nadruk op zullen blijven leggen, omdat we geloven dat elektrificatie en rijplezier niet met elkaar in tegenspraak zijn. Sterker nog, het is het tegenovergestelde: ze kunnen hand in hand gaan.”
De styling van de sedan naast Lexus’ supercar doet vermoeden dat prestaties ook voor dat model een prioriteit zullen zijn.